Головна » Статті » Батькам » Батькам

Прояви обдарованості в дитячому віці

Прояви обдарованості в дитячому віці

        В шкільні роки багато з обдарованих дітей не проявляють себе як встигаючі учні. Складності прояву обдарованості в дитинстві говорять про те, що треба приділяти увагу кожній дитині, розкриваючи її творчі потенціали.

        Психологи пропонують приділяти увагу таким особливостям прояву обдарованості в дитячому віці:

1) вмотивованість інтересом, подивом, задоволенням, результат її - продукт - не має суспільної значущості, дитина щось робить для себе особисто;

2) прояв обдарованості часто підкорений такій закономірності: літературні здібності (особливо поетичні) проявляються дуже рано. Так у М.Лермонтова в 2 роки вже були римовані строки. О.Блок написав збірку віршів в 7 років. Музичні, художні здібності також можуть проявитися рано. Інші різновиди здібностей, вочевидь, потребують часу для дозрівання. Багато дітей складають вірші, музику, проявляють здатності до математики. Але обдарованість на відміну від цих захоплень має свої суттєві ознаки: стійкий інтерес до якоїсь справи; глибоке емоційне включення; прихильність до свого інтересу, не дивлячись на перешкоди;

3) обдарованість може проявлятися яскраво, але іноді дитина, яка здається несерйозною, проявляє свої здібності в юнацькому віці, як це часто буває з хлопцями;

4) дитина сама не розуміє, чому їй так подобається техніка, або література, спорт, танці. Може виникнути протиріччя між прагненням до якихось занять і стандартами школи, гуртка, формальністю.

Виявлення обдарованих дітей - достатньо тривалий процес, що пов'язано з психічним і фізичним розвитком. Тому важливо неодноразове тестування інтелектуальних і творчих здібностей. За даними досліджень обдарованих дітей у сучасному суспільстві від 2-3% до 5-6%. Тобто, в стандартному класі знайдеться одна-дві обдаровані дитини. Потрібно уважно придивлятися до дітей і допомагати їм.

Є цілий ряд особливостей, які відрізняють обдаровану дитину від норми, а саме:

1) не обов'язково дуже високий інтелект, для деяких видів обдарованості він може бути просто середньої норми і навіть нижче;

2) висока пізнавальна активність і бажання її реалізувати, частіше за все це - книжки, досліди, експерименти.

3) критичність розуму при його високій самостійності, постійний пошук відповідей на питання “чому?”;

4) цілеспрямованість у поєднанні з високою я-концепцією, наполегливістю й працездатністю.

Обдарована дитина має унікальну працездатність. Захопившись своєю улюбленою справою, дитина може не відчувати втоми. Але дуже важливо слідкувати за тим, щоб не сталося перенапруження сил організму й психіки.  Потрібно слідкувати за навантаженням дитини, організовувати її режим, відпочинок, прогулянки, фізичну працю, чередування розумового і фізичного навантаження. Особливо важливо виховувати вміння спілкуватися, бути доброзичливим; допомагати йому налагоджувати контакти, розуміти потреби іншої людини, особливості оточуючих.

Психологи підкреслюють, що в розвитку обдарованості першочергове значення мають не складні, оригінальні програми, але можливість мислити,  аналізувати, порівнювати факти, атмосфера пізнавальної активності, науковості в школі, в якій дитина привчається до праці, пріоритетів духовності.

 

Категорія: Батькам | Додав: school (16.10.2014)
Переглядів: 289 | Рейтинг: 5.0/2